1 Haziran 2018 Cuma

THEY LIVE BY NIGHT - (1948)

THEY LIVE BY NIGHT

Nicholas Ray'in yönettiği ilk film olan bu noir filmin başrollerinde Farley Granger ve Cathy O'Donnell var.

T-Dub ve Chickamaw hapisten kaçarken hapse küçük yaşta girmiş, dünyayı çok tanımayan Bowie'yi de yanlarına alırlar. Bowie'nin hapse suçsuz yere girdiğini kanıtlamak için iyi bir avukata ihtiyacı vardır ve istediği avukat da çok para istemektedir. Bunun üzerine Bowie arkadaşlarının yaptığı banka soygunlarında keşifçi ve şoför olarak görev yapar. Bir soygun sonrasında Bowie sakatlanır. Bunun üzerine bir gaz istasyonu işleten arkadaşlarının yanına giderler. Bowie ve orada onunla ilgilenen Keechie arasında bir aşk başlar.

Filmin senaryosunu Edward Anderson'ın Thieves Like Us(Bizim gibi Hırsızlar) adlı romanından Charles Schnee ve Nicholas Ray uyarlamış. Ray'in romanı seçmesindeki etkenler arasında romanın Büyük Buhran zamanını yansıtışı da var. Filmde birçok karakterin para için çırpınışı izliyoruz: Banka soyguncularından, evlendirme hizmeti veren Hawkins'e, ev kiracılarından şarkıcıya kadar...

Romanı uyarlamayı bir tutku hâline getiren Ray daha önce hiç film yönetmemiş olmasına rağmen roman için yazdığı birçok tretmanın ardından filmin yapımcısı John Houseman'ın güvenini kazanmış ve ünlü yapımcı Ray'i filmin yönetmeni olarak düşünmeye başlamış. Ancak filmin RKO açısından pek kârlı bir proje olmayacağı düşünülse de RKO'nun prodüksiyon şefi Dore Schary'nin verdiği onayla filmin yapımına başlanmış.

Filmin hayli enerjik bir açılışı var. Ray o zaman için filmlerde kullanımı pek yaygın olmayan helikopterle çekim yapmış. Dinamik bir şekilde banka soygununun ardından kaçan soyguncuların arabasını kamerasıyla takip ediyor. Ayrıca oyuncu yönetimindeki başarısının yanı sıra ses kullanımında da zamanına göre yenilikler denemiş.

Ray filmin merkezine toplum tarafından anlaşılmamış, dışlanmış/dışında kalmayı tercih etmiş gençleri koyuyor(ileride bunu büyük başarıyla yansıtacağı Rebel Without a Cause(Asi Gençlik)'ın adeta sinyallerini veriyor diyebilirim). Ayrıca Ray bu suç-noir filminde kendine has o romantizmi de öne çıkarıyor. Ancak daha filmin başındaki intro'dan Bowie ve Keechie'nin mutlu sona ulaşamayacağını hissediyoruz.

Farley Granger ve Cathy O'Donnell filmde gayet iyi oyunculuklar sergiliyorlar ve aralarında güzel bir kimya var. Bunu başkaları da görmüş olacak ki 1949'da Anthony Mann'ın yönettiği yine bir suç-noir filmi olan Side Street'de yine bir araya gelmişler.

Filmin yardımcı oyuncuları da başarılı ve hafızalarda yer eden oyunculuklar sergiliyorlar. Bowie'nin suç ortaklarını canlandıran Howard Da Silva, Jay C. Flippen ve özellikle de kocasını hapisten çıkarmak için çabalayan Mattie'yi canlandıran Helen Craig öne çıkan isimlerden oluyor.

Film 1947 yılında çekilse de RKO stüdyosunun ünlü iş adamı Howard Hughes tarafından satın alınmasının ardından Hughes'un filmi pek beğenmemesinden ötürü filmin gösterimi iki yıl kadar ertelenmiş. Farley Granger'ın anlattığına göre film önce Londra'da gösterime girmiş ve orada iyi eleştiriler alıp ticari başarı gösterince stüdyo ikna olup filmi Amerika'da gösterime sokmuş. Film Amerika'da gişede çok başarılı olamasa da genelde olumlu eleştiriler almış.

Ayrıca film rafta kaldığı iki yıl içinde Hollywood içinde çeşitli yapımcılar tarafından izlenmiş ve anlatılanlara göre Ray'in yönetimini beğenen Humphrey Bogart başrolünü oynadığı bağımsız film Knock on Any Door'u yönetmesi için Ray'i seçmiş (ardından da ikilinin yine birlikte çalıştığı bir klasik olan In a Lonely Place geliyor), Hitchcock da Farley Granger'ı bu filmde görüp beğenip Rope filmindeki Phillip karakteri için seçmiş.

They Live by Night, Nicholas Ray'in duyarlı ve tutkulu yönetimiyle, oyuncularının başarılı performanslarıyla ve de olay örgüsüyle başarılı bir suç-noir filmi.

İlgilisine...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder